HAFTANIN YÖNETİM FİKRİ

Pazarlama

Fikrin Alanı Pazarlama

Yayınlanma tarihi

Tarih 21 Nisan 2020

Sayfa Banner

Pandemi Markamı Döver Mi?

Bu aralar ekranlarda, dünyanın yaşadığı bu büyük krizle ilgili “şöyle olacak, böyle bitecek…” gibi büyük laf eden uzmanlar çokça mevcut. Bu yazımda komplo teorisyenleriyle yarışmak değil, Pandemi sonrasıyla ilgili sıkça sorulan birkaç soruya cevap vermek istedim:

-Covid-19 Pandemi’si işimi, markamı nasıl etkileyecek?

-Küçülmeli miyim, bu kriz yolun sonu mu?

Özetle:

“Pandemi esnasında ve sonrasında markamı nasıl yönetmeliyim?”

Kısa cevabım:

“Pandemi esnasında hem senin hem de şirketinin hayatta kalmasını sağla, panik yapma, sabırlı ol,” şeklinde olacaktır, uzun cevabım ise şöyledir:

Her şeyden önce çalışanlarının, paydaşlarının, müşterilerinin sağlık ve güvenliklerini sağla.

Güçlü patronaj yetkileriyle donatılmış, atik “Kriz Ekibi” oluştur, kriz yönetimini kendi markanın yanında paydaş, tedarikçi ve çalışanların aileleri dahil zincirin tüm halkaları için de planla.

Kısa çalışma ödeneği, kredi erteleme, vergi ertelemesi gibi çarpışma etkisini aza indirgeyecek finansal önlemler al. Önem sıralaması yap, acil ve önemli olmayan herşeyi ertele, alacağın ilk önlem işten çıkarma olmasın.

Stokların yeterli seviyede olmasını sağla. Doğru stok analizi, mevcut durumu, krizin etkisini, kararların ne yönde alınmasını gösteren en önemli kriterlerden olup turnusol kağıdı özelliğindedir.

Anksiyete, yaratıcılığı tetikler: Yeni iş fırsatları doğabilir, bunları kaçırma hemen yakala ama cin fikir değil basiretli karar arayışında ol.

Güncel ve anlık zamanla yaşa ve karar ver. Bu dönemde önemli olan, büyümek veya karlılığı artırmak değil, krizden sağ salim çıkmaktır.

Kriz bittikten sonrası için yaraları sarma planı yapıp yeni yaşam ve iş yapış kriterlerini belirle. Kriz nasıl ani bir biçimde yaşamımıza girdiyse aynı şekilde iyileşme sürecindeki ihtiyaçlar da çok hızlı gelişecek.

E-ticaret’ini güçlendir: Üretim, tedarik, depolama, yazılım altyapısı, ödeme seçenekleri, teslimat, Müşteri memnuniyeti, SSS. Artık E-ticaret olsa iyi olur bir satış noktası değil olmazsa olmazdır.

Pandemi krizi gösterdi ki krizlerden en az etkilenenler, marka değeri yüksek olan (dikkat edin cirosu veya şirket değeri yüksek olanlar demedim) şirketler olmuştur. Buna örnek olarak Çin Halk Cumhuriyeti’nin Guangzhou kentindeki sokağa çıkma yasağından dolayı aylardır kapalı olan HERMES mağazasının geçtiğimiz hafta sonu yasağın bitip mağaza tekrardan açıldığında bir günde 2,7 milyon ABD doları ciro yapmasını verebilirim.

Pandemi sonrasında sorun bıçak gibi hemen kesilmeyeceğinden bazı alışkanlıklarımızın değişeceğini öngörüyorum.

İlk yıllar:

  • Zoom, TeemViewer, Skype, Google Hangouts daha çok hayatımızda olacak. Uzaktan çalışmaya, online toplantı yapmaya devam edeceğiz.
  • Daha az evden dışarı çıkıp daha çok online alışveriş yapacak; sinema, sanat ve her türlü eğlenceyi evde ekran karşısında gerçekleştireceğiz. Bu dönem, Black Mirror’a hazırlık yapacağız.
  • Ülke dışı değil ülke içinde otomobil mesafesinde tatiller yapacağız. Daha az uçak ve otobüs seyahati yapıp “çoklu” planları erteleyeceğiz.
  • Daha temkinli bütçe yapıp acil ve önemli olmayan harcamalarımızı erteleyeceğiz.
  • Kolonya, dezenfektan, maske-eldiven ve sabunla olan flörtümüz artık onlarla evliliğe dönüşecek.
  • Uzak durulacaklar: Perakende mağazalarındaki soyunma kabinleri, toplu taşıma araçlarını kullanmak, konferanslara katılmak, düğün, dernek, doğum günü partileri ve benzeri aktiviteler.

Sonraki yıllar:

Bugünden üç beş yıl sonrasını tahmin edebilmek gerçekten zor ama en azından tahmin etmesi çok da zor olmayacak bir gerçeği sizlerle paylaşmak isterim o da: Nasıl İsa’nın (AS) ölümü öncesine Milattan Önce (MÖ), sonrasına da Milattan Sonra (MS) diyorsak bundan sonra artık hayatımıza yeni bir terminoloji girecek görünüyor: Pandemi Öncesi (PÖ) ve Pandemi Sonrası (PS).

Markanızı Pandemi’den korumak için moralinizi yüksek tutup yukarıda sıralamaya çalıştığım önlemleri hatta daha da fazlasını almanızı öneriyor ve sağlıklı günler diliyorum efendim.

Ömer ŞENGÜLER

Yazarımıza Ait Diğer Yazılar

Bu içeriği paylaşabilirsiniz

Footer Logo Şerit
Hizmet İstek Formu
Hizmet İstek Formları

Değişim Dinamikleri olarak göstermiş olduğunuz ilgi için teşekkür ederiz. Lütfen kurumunuzun ihtiyaçları ile ilgili aşağıdaki kategorilerden birini seçerek belirtilen soruları yanıtlayınız.

Yönetim Danışmanlığı
Hizmet İstek Formu
Eğitim Danışmanlığı
Hizmet İstek Formu
İnsan Kaynakları Danışmanlığı
Hizmet İstek Formu

Size en kısa zamanda geri dönüş yapacağız.