HAFTANIN YÖNETİM FİKRİ

Yöneticilik

Fikrin Alanı Yöneticilik

Yayınlanma tarihi

Tarih 05 Ağustos 2022

Sayfa Banner

Kuruluştan Uzun Vadeli Şirket Olmak

Her şirketin amaçlarından biridir uzun yıllar ayakta kalabilecek, sonraki nesillere miras bırakabileceğimiz bir yapıya dönüşebilmek; kurucu veya kurucuların mülkiyetinde ilelebet kalmayacak olsa bile kurumun devamlılığını sağlayabilmek.

Ülkemizde girişimciliğin zirve yaptığı dönemlerden geçiyoruz ve birçok şirketin temelleri bu dönemde atılıyor. İş yaşamının çeşitli evrelerinde olan birçok kimsenin gündeminde bugün veya hayatının bir döneminde girişimci olmak var.

Peki, kuracağımız şirketin veya organizasyonun sağlam temellere sahip olması ve doğuştan uzun vadeli bir potansiyel içermesi için nelere dikkat etmeliyiz?

Gelecek Projeksiyonu

Hayata geçirmek istediğimiz fikrin gelecekte de var olacak, hatta artarak devam edecek bir ihtiyaca çözüm sunuyor olmasını iyi analiz etmemiz gerekiyor. En kurumsal sistemler bile güncel ihtiyaçlara çözüm üretebilme kabiliyetini yitirdiği anda yaşamını sürdüremeyebiliyor. 3-5 yıllık orta vadeli öngörülerden ziyade 20-30 yıllık öngörüleri, hem gelecek uzmanlarının görüşlerinden hem de değişimin hızını dikkate alarak yapacağımız beyin fırtınalarından yola çıkarak yapmamız lazım.

Ortaklık İlişkileri

Birçok ortak veya aile üyesi maalesef kritik konuları istişare etmeden, sadece ticarete dair gelir paylaşımı vb. konuları netleştirerek ortaklık yapısını oluşturmakta ve sonradan karşılarına çıkan konulardaki uyumsuzluklarını fark ederek, zaman zaman girişimin de hayatına mal olacak şekilde ortaklıklarını bitirmekteler veya sürdürememekteler. Ortaklık ilişkilerinde, proaktif bir yaklaşım ile gelecekte gündeme gelebilecek temel konuların (ortakların şirkette çalışma koşulları, aile üyelerinin şirkette çalışması, kar dağıtımı, maaş ve yan haklar, sermaye artırımı, 3. kişilerle ortaklıklar, rekabet vb.) ve kurumsal fonksiyonlara (özellikle finans ve insan kaynakları) ilişkin yaklaşımların istişare edilmesi, yazılı temellere kavuşturulması çok önemlidir.

Ekip Kurma ve Geliştirme

Yeni girişimlerde; kurumsal kültür ve değerlerin oluşumu ve gelişimi, başarıların ölçeklenebilmesi için ekibin büyütülmesi ve yeni katılacak kişilerin sinerji oluşturabilmesi açısından ilk 3-5 yıldaki ekibin çok doğru seçilmesi ve yönetilmesi gerekmektedir. Keza bu ekibin şirketin başarımında en önemli faktör olmasının yanı sıra süreçlerin kurumsallaştırılması ve sürdürülebilirliğinin sağlanmasında da bir rol üstlenmesi gerekecektir. Şirketin kuruluş aşamasında ekibe dahil edilecek her bir bireyin gelişim potansiyeli taşıması, kurucu ekibin şirketin gelecekteki yönetim kadrosunu olacağı bakış açısı ile oluşturulması önem arz etmektedir. Kurumsal altyapısı olgunlaşmamış işletmelerde belirli bir dönem ekipte yer alan kişiler bu omurgayı taşımaktadır. Bu durumda da olumlu kültür veya olumsuz kültürün oluşmasına ekibe dahil edeceğimiz kişiler direkt etki etmektedir. Kurucuların insan odaklı yaklaşımı ile bu kişilerde oluşacak aidiyet, ekip büyüdükçe katılacak yeni kişilere de yayılacak ve şirketi uzun yıllar taşıyabilecek hem bir ekip hem de olumlu kültürün oluşmasına imkan tanıyacaktır; tabii ki bunun tam tersi senaryo da mümkün maalesef.

Kurumsal İtibar Yönetimi

İş yaşamında uzun vadeli olabilmenin en önemli kriterlerinden biri de sağlıklı ve sürdürülebilir bir tedarik / değer zincirine sahip olabilmektir. Müşteri, tedarikçi, iş ortakları dahil olmak üzere tüm paydaşlar ile karşılıklı saygı, fayda ve memnuniyete dayalı kurulacak ilişkiler işletmenin gelecekteki en önemli görünmeyen varlıklarından biri olacaktır. Gelişim yolunda, kısa vadeli ve tek taraflı çıkar ilişkisine dayanan yaklaşımlar ise kurumsal itibarın oluşmasını engelleyecek ve değer zincirinde oluşturduğu sürekli kırılmalar ile şirketi hedeflerinden uzaklaştıracaktır. Kurumsal itibar yazdıklarımız veya söylediklerimizden bağımsız olarak bizzat uygulama ve paydaşlarımıza yaşattıklarımız ile oluşmakta, olumlu itibar her daim kırılganlığımızı azaltırken, olumsuz itibar ise kolay kolay tamir edilemeyecek gedikler oluşturmaktadır.

Etkin İstişare Ağı

“En akıllı insan, başkalarının akıllarından yararlanabilendir” söyleminden yola çıkarak, girişim serüveninizde karşınıza çıkacak her türlü belirsizlik, problem, zorluk, fırsat veya tehditlere yönelik konuları istişare edeceğiniz; size yol gösterecek, uyarılarda bulunacak, rotanızın dışına çıktığınızda veya egolarınız sizi hakimiyeti altına almaya başladığında sizi uyandıracak nitelikli bir istişare ağı, yaşanılmış tecrübeleri gereksiz yere yüksek maliyetle sizin tekrar yaşamanızı engelleyeceği için, size ciddi değer katacak ve güçlü bir şekilde ayakta kalmanızda rol sahibi olacaktır.

Tabii ki bu temel konuların yanı sıra pazarlama, kalite, marka, karlılık - maliyet yönetimi dahil işletme yönetimi başlığı altındaki birçok fonksiyonu doğru yapıyor olmak da gerekliliktir, ancak bu konular zaten ticari bir girişimde genelde odak noktasında bulunmaktadır, burada belirttiğimiz konular ise çoğunlukla gözden kaçabilen / önemsenmeyen alanlardan oluşmaktadır.

Biz de DD olarak tüm girişimlerimizin hedeflerine ve yarınlara ulaşabilmesi, verilen emeklerin boşa gitmemesi için misyonumuz doğrultusunda 30 yıldır gayret sarf ediyoruz.

Ahmet Nedim ERDEMİR

Yazarımıza Ait Diğer Yazılar

Bu içeriği paylaşabilirsiniz

Footer Logo Şerit
Hizmet İstek Formu
Hizmet İstek Formları

Değişim Dinamikleri olarak göstermiş olduğunuz ilgi için teşekkür ederiz. Lütfen kurumunuzun ihtiyaçları ile ilgili aşağıdaki kategorilerden birini seçerek belirtilen soruları yanıtlayınız.

Yönetim Danışmanlığı
Hizmet İstek Formu
Eğitim Danışmanlığı
Hizmet İstek Formu
İnsan Kaynakları Danışmanlığı
Hizmet İstek Formu

Size en kısa zamanda geri dönüş yapacağız.